Maskulinitet og omtanke møder hinanden i form af forskellige køkkenprodukter, hvor farvestoffer og dårlig kvalitet er skiftet ud med naturligt genbrugslæder og dansk håndværk. Det er idéen og visionen bag MO Denmark, der deltog i Social StartUp foråret 2015. Anna Aagaard som er ejer og iværksætter af MO Denmark arbejder fortsat på at få ansat vigtige nøglepersoner og udvide salget i MO Denmark.

Anna Aagaard er slet ikke i tvivl om at visionen handler om at skabe en større omtanke i bl.a. forbrugerne og samtidig selv være med til at skabe arbejdspladser for dem, som er på kanten af arbejdsmarkedet. Det betyder at Anna skal have fundet den helt rigtige nøgleperson, som kan stå for produktionen af de forskellige læderprodukter og samtidig have et overskud til at arbejde med mange forskellige typer af mennesker. ”Jo mere kompetent min første nøglemedarbejder bliver – jo hurtigere kan jeg også begynde at ansætte praktikanter eller udsatte”, fortæller Anna.

Det er derudover også vigtigt at have en hjælpende hånd og ikke stå alene med alle opgaver. ”Der er jo hele tiden opgaver, som jeg skal have løst. Nogle gange er det at købe skruer og andre gange er det større beslutninger som skal træffes”. Det er især de større beslutninger Anna har fået hjælp til af sin forretningsudvikler gennem Social StartUp. En af de ting der især har været i fokus hos MO Denmark gennem Social StartUp har været målgruppen og salg. MO Denmark befinder sig derfor i salgsprocessen, hvor målgruppe og resultaterne hele tiden måles. Det konkrete fokus på måægruppen har betydet, at Anna Aagaard har været nødt til at skære ned på sine idéer og være mere konkret i sin forretningsplan, ”Der er mange ting man gerne vil, når man starter en ny virksomhed, og det tager tid. Nok også længere tid end jeg egentlig havde regnet med”, siger Anna Aagaard, der samtidig efterspørger et længere acceleratorforløb, så der også er plads til at efterprøve de mange værktøjer man får. ”Der er ventetid fra andre parter og man risikerer derfor at blive slået tilbage i løbet af forløbet. Der kunne jeg godt have brugt mere tid til at måle resultatet af de beslutninger jeg tog inden jeg igen skulle træffe en ny beslutning”.

Alligevel har Anna Aagaard været ufattelig glad for at deltage i programmet, og uden deltagelsen ville hun ikke have turde satse så meget tid og kapital i projektet. ”Det er rart at høre fra en erfaren forretningsudvikler, at man arbejder med en god idé. Det hjælper på selvtilliden og derfor tør man også investere sin pension i projektet”, siger Anna Aagaard og fortsætter. ”Men det er også ærgerligt at afslutningen var så brat og jeg ikke længere er knyttet til min forretningsudvikler. Han hjalp mig med at konkretisere mine mål og overholde mine deadlines – den sparring kan jeg godt mangle nu”. Som en opfordring tilføjer Anna Aagaard, at det ville være givende med et kvartal møde med alle deltagevirksomhederne og forretningsudviklerne, hvor der er mulighed for sparring og networking. ”På den måde stopper forløbet ikke så brat og man har mulighed for ar fortsætte samarbejdet”, siger Anna Aagaard.